Nejen o tělesné výchově...

Hodnocení učitelů

Hodnoceni-ve-vyhledavacich 

    Téma HODNOCENÍ UČITELE je v širším kontextu vnímáno velmi rozporuplně. K tématu má právo vyjádřit názor každý a proto jsou příspěvky v různých debatách a diskusích opravdu různé - spokojené, hysterické, logické, nevědomé, útočné, legrační,...

Není se čemu divit. Učitelé nejsou a priory zvědaví, aby jejich vskutku nelehkou práci hodnotili někteří rodiče, kteří mají ve výchově svých vlastních dětí mnohdy velké rezervy, nesrovnalosti a problémy. Též vadí neprofesionalita a neznalost vzdělávacího rámce a cílů v rodičovské obci (učitel totiž nesmí učit nic jiného než stanoví vzdělávací rámec). A co se týče hodnocení samotnými studenty, tak zde se zase objevují veliké obavy, že hodnocení nebude férové, bude odrážet osobní antipatie nebo frustraci studenta z předchozího špatného hodnocení apod. Je to pochopitelné, ovšem stejně pochopitelná jsou i očekávání konzumentů povinného školního vzdělávání (které rozhodně NENÍ zdarma!!) na dostatečnou KVALITU učitele, kterou tímto způsobem lze do značné míry ovlivnit.

Já jsem se chtěl pokusit se o zcela objektivní pohled na tuto problematiku a především sám na sobě pocítit reálné dopady takového řešení - jiným způsobem totiž neposoudím dostatečně přítomná negativa ani pozitiva (další teorie je zbytná, jestliže máme vlastní zkušenost s konkétním výsledkem z praxe). Zjištění a výsledky tohoto experimentu chci prezentovat všude tam, kde je zájem o objektivitu a hledání funkčních řešení. Velmi rád předám nezaujaté a upřímné výsledky i našemu školskému systému, který vnímám jako zastaralý, velmi neefektivní a neférový díky svému nastavení => Hodnotí totiž moderní, proaktivní, kreativní, naslouchající... = vynikající učitele úplně stejně jako ty, kteří na studenty hystericky ječí, mají jako hlavní metodu výčitku, snižují sebevědomí a nepřináší žádnou kvalitu ani konkrétní výsledky. A právě tento nesoulad může řešit pravidelná zpětná vazba - snídaně šampionů ;).

Chci přimět co nejvíc lidí k úvaze nad tímto důležitým tématem. Stejně tak nad tím, jestli je náš školský systém nastaven optimálně a nadané učitele alespoň částečně motivuje k práci ve školství?? Nebo je spíše vytěsňuje do soukromé či korporátní sféry a místo nich instaluje nekreativní administrativní typy, jejichž ústředním zájmem je jistota přežití v zaměstnání až do důchodu. Tedy v zaměstnání, kde je efektivita práce sledována výhradně formou hospitace, přičemž je hodnocen pouze jednorázový herecký výkon učitele, nikoli jeho(její) reálná, dlouhodobá snaha něčemu konkrétnímu a důležitému naučit. Více o hodnocení ZDE, o českém školství pak ZDE a ZDE

Když učitelé najdou tu odvahu (já pevně věřím že ano!) a nechají se hodnotit PŘÍMO svými studenty - event. i jejich rodiči - získají tím zejména:    

  •  Velice kvalitní zpětnou vazbu o své práci,    
  •  lépe, víc a zcela přirozeně spolupracující rodiče (minimálně to nevzbudí reakce typu: "proč? ..dyk už majó peněz dost", apod.)    
  •  lze využít této "automotivace" ke skutečně účinné edukaci s dobrými výsledky (každý má rád kladné hodnocení, i učitel => serotonin, oxytocin, dopamin..)

...a může to třeba vést ke zvýšení platů učitelům, kteří si to skutečně zaslouží na adekvátní úroveň - aby pro šikovné, inspirativní a proaktivní leadery nebylo tak atraktivní odejít do korporátu, kde dostanou společenskou prestiž, auto a k tomu dvoj- i trojnásobek učitelského platu. Aktuální plošné zvyšování platů v systému nemůže udržet angažované edukátory v pravém smyslu slova, spíš to jen lépe odmění ty, kteří mají v ústech zaklesnutou větu o "učitelském poslání", ovšem bez praktické snahy toto poslání pokorně plnit.

Níže si můžete vyplnit můj dotazník pro středoškolské studenty, který jsem použil sám na sebe (pro posouzení např. obtížnosti, nutné časové dotace, atp.). Tímto instrumentem mohou přímo a pravidelně hodnotit pedagogickou práci za určité období (půl roku nebo 1 rok). Mimo efekt získání celé řady podstatných informací od příjemců služby státního vzdělávání poskytuje velmi upřímnou a aktuální zpětnou vazbu, která může mít velmi nečekané a veskrze pozitivní dopady - např. řešení syndromu vyhoření učitelů tím, že si lze kdykoli připomenout hodnocení, která umí krásně zahřát svojí bezprostředností a vstřícnou upřímností.

...učitel, který chce pozitivní hodnocení tak může mít tendenci nezapomínat na to kdo pro koho ve škole je, může hrát divadlo na děti místo na školního inspektora, neboli úředníka, který hledá chyby na úplně špatném místě (určitě pak bude před svými studenty méně k smíchu) a může si svým chováním dělat spíše přátele než nepřátele

K dotazníku tudy:

HODNOCENÍ pedagoga studenty SŠ

 

Autentické hodnocení mé práce pod odkazy níže:

SŠ (2019):

  • hodnoceni - 1. pololetí
  • hodnocení - 2. pololetí - zde jsem se rozhodl, že nebude hodnocení on-line a bude v jednodušší fomě.. Zatím nevím jak to sem dát

 

ZŠ (2020):

  • (hodnoceno jen jedno pol., v dalším už se řešily spíš věci v rámci prvního covid-lockdownu - a to byl fakt megachaos)

    Jay~Pee 40x40

Hodnocení středoškoláků

Můj systém hodnocení středoškoláků je postaven na možnosti dosažení dobrého výsledku na základě vlas...

Hodnocení učitelů

  Téma HODNOCENÍ UČITELE je v české společnosti vnímáno poněkud rozporuplně zejména těmi, ...

Stránka 1 z 1 - 2 položek celkem