Rugball
obr. copyright: http://www.adolphusopara.com/wp-content/uploads/2016/03/03-1841-post/Rugball03.jpg
Seminární práce
Historie:
Historické souvislosti, včetně konkrétní osoby, které je vznik této hry připisován se bohužel vypátrat nepodařilo s ohledem na velmi malé množství zdrojů, které se v této oblasti vyskytují. Lze ovšem předpokládat, že hra vznikla v maskulinním a poněkud tvrdším prostředí, kde hry jako fotbal, volejbal nebo basketbal nesplňovaly úplně přesně požadavky hráčů, zejména z důvodu nedostatku či úplné absence „kontaktnosti“. Předpokladem tedy je, že hra Rugball pochází z prostředí zápasnických žíněnek a tatami, kde do současnosti existuje v ryzí a také většinou i nejtvrdší formě, kde prakticky není nutné stanovovat a zarputile sledovat nějaká složitá pravidla, protože hráči dobře ví, že neférové jednání a fauly by mohly vést k velmi nebezpečným a mnohdy vyhroceným situacím a jsou sami sobě rozhodčími. Místem vzniku by mohlo být např. Rusko či jiné státy východní Evropy v postsovětském bloku, možná i některý Euroasijský stát.
Tuto hru používali velmi hojně trenéři všech kategorií volnostylařského klubu zápasu TAK Hellas Brno již za dob komunismu, kdy byla (a mimochodem i stále je) využívána zejména jako průprava k uchopení soupeře, stejně jako k dobré orientaci v prostoru a platí i v dnešní době za velmi oblíbenou aktivitu mezi žáky sportovních tříd ZŠ na Horáckém náměstí v Brně, v jejichž tělocvičnách tento klub s bohatou historií i výsledky trénuje.
Pozitivní souvislosti:
Hru Rugball ovšem nehrají pouze postkomunistické země Východní Evropy, Rugball je čím dál známější i na západě, především ve spojení s úpolovými sporty, ale najdeme jeho velmi pozitivní působení i např. na plážích Lagosu (největší město západoafrické Nigérie), kde účinně pomáhá nahradit velmi rozšířené gangsterství, šmelinářství, nudu a krádeže místních mladých mužů. Tato vynikající, tvrdá hra tak umožňuje těmto mladým lidem uniknout se sevření zločinu a životu na ulici, dává jim výzvu k překonávání sebe sama, umožňuje jim tvrdě na sobě pracovat a být účasten něčeho, co má smysl a přináší dobrý pocit. Takto pozitivně lze tuto hru využít i v našich podmínkách, např. ve vyloučených lokalitách nebo místech, kde není k dispozici příliš mnoho hřišť. Rugball totiž není nutné hrát pouze v tělocvičně na žíněnce, ale lze jej hrát na louce, pískovém plácku, travnatém hřišti, s umělým povrchem…téměř kdekoli.
Tuto hru můžeme využít samozřejmě i jako průpravnou hru k sebeobraně pro dívky, kde lze s výhodou cvičit vysmeknutí se protivníkovi a únik, kde si mohou dívky vyzkoušet kontakt a obtížnost takové situace – ovšem bez faktoru stresu, což může přispět k efektivnímu řešení v případě, že se do této situace dívka či žena dostane. Lze použít i v případě méně dynamických extrovertních dětí pro zvýšení jejich sebevědomí a vzhledem ke své technické nenáročnosti je možné této hry využít i pro nepříliš pohybově nadané nebo introvertní děti a mládež, kteří nevyhledávají míčové a kolektivní sporty a hry. Jako ne zcela vhodný se zdá Rugball v rámci inkluze, zejména tam, kde je ovlivněno vnímání citu a hrozilo by zranění ostatních hráčů z neúměrného zápalu boje při hře.
Hra:
Jedná se o směs rugby a basketbalu, kde převahu může mít ten nebo onen sport podle preference hráčů – záleží na jejich dohodě (tvrdší nebo naopak techničtější hra). Kombinujeme zde fair play, sílu a současně sebekontrolu (etické zásady hráčů rugby) s technickými kvalitami basketbalu. Hraje se s plně nebo polo-nafouknutým gumovým, volejbalovým nebo ragbyovým míčem. Basketbalový lze použít též, ale hrozí zde větší riziko zranění, zejména prstů. Dva týmy hrají proti sobě a snaží se zabránit protihráčům v pohybu i střelbě na koš, eventuelně položení míče do vyhrazeného území, pokud hrajeme venkovní variantu bez hřiště s koši.
Bez pravidel, resp. pravidla si vytváří hráči podle situace a preferencí (více rugby než basketbal = kontaktní sport)
Rugball lze hrát zcela nekomplikovaně a jednoduše bez složitých pravidel, pouze s požadavkem na fair play. Hraje se bez driblingu, kroků s míčem v držení lze udělat libovolně, přihrávky kamkoli a jakkoli a hráči se snaží hodit míč do basketbalového koše, za což obdrží jeden bod. Hráči se za faul a hru mimo fair-play, což ve školní TV sleduje učitel i všichni ostatní, okamžitě ukládá trest, např. 20-50 kliků dle míry neférovosti (žáci tak hned mohou posoudit přestupek). Nejdůležitějším „pravidlem“ řečeným před hrou bývá hra 1 na 1 a zejména apel na fair-play s tím, že nejpřísněji bude trestáno: podrážení a žduchnutí soupeře při střelbě s připomenutím, že cílem hry není pokosit co nejvíc lidí, ale dát co nejvíce košů (bodů), protože hráči jsou sami odpovědní za vlastní i cizí zdraví a je tedy třeba hrát s respektem a také citem k ostatním. Do míče nekopeme nohama!
Tato hra (bez pravidel) by měla být v některých sportech, např. ve fotbalu, zavedena jako povinná průprava k fair-play, kde by si hráči snad uvědomili jeho důležitost, stejně tak u fotbalových rozhodčích – i zde je stále situace velmi neutěšená.
S pravidly (více basketbal než rugby = bezkontaktní sport)
Pokud nutně potřebujeme k životu přesně daná pravidla na každou situaci a nejsme schopni selským rozumem určit co je za hranou fair-play nebo třeba jen postrádáme schopnost kreativně, rychle a spravedlivě posoudit a řešit vzniklý spor (což mnohdy brání spontánnosti hry), máme k dispozici i variantu s pravidly – ta se výrazně podobá basketbalu jen s některými drobnými nuancemi. Nerozvíjí ovšem stejně dobře klíčové kompetence, zejména kompetence sociální a personální, komunikativní, občanské a jistě i kompetence k řešení problémů jako hra bez pravidel a hráči se účastní spíše tělesně. Když účastníci nemusí přemýšlet hlouběji, protože pravidla sleduje někdo jiný, neuvědomí si natolik realisticky nutnost hrát ve smyslu fair-play a důsledky nedodržení fair-play pak ulpívají na rozhodčím a ne na viníkovi – jako třeba ve fotbalu.
Ovšem není-li jiná možnost, je to lepší než sedět u televize, to zase jo…
Tedy…
Délka hry 40 min – 2 poločasy o délce 15 min + 10 min poločasová přestávka
Hraje se 5:5 - každý tým musí mít 3 ženy a 3 muže, z nichž hraje např. 1.polovinu 3M+2Ž a 2.polovinu 2M+3Ž a musí se vystřídat
Hraje se na basketbalovém hřišti standardních rozměrů se dvěma rozhodčími
Začátek hry rozhozem ve středu hřiště
Střídající hráči musí být vyzvání písknutím rozhodčího a jejich pokynem. Hráči musí mít stejné dresy nebo trička – je na rozhodčím, zda nařídí rozlišovací dresy.
Je povolen time-out na 30sec. – nemůže být v posledních 2 minutách hry a nemůže být udělen, pokud je hra v procesu – pouze v přerušení.
Jsou uplatněna basketbalová pravidla, kromě těchto situací…
Pravidlo over and back neplatí
3 kroky bez driblinku
Driblink pouze jednou rukou, ale může být chycen oběma, po celou dobu plynulého pohybu
Nahrát lze jakkoli, kterýmkoli směrem. Není dovoleno kopání do míče a kontakt nohou s míčem (i nechtěný) je hodnocen jako jeho ztráta. Záměrné kopání je faul
Míč je odebírán na stranách
Fauly jsou udělovány za kontakt a nesportovní chování
Za každý akumulovaný 5. faul týmu se hážou 2 volné hody
Volný hod se háže automaticky, pokud dojde k faulu při střelbě – když hráč skóruje, háže se jen jeden další volný hod
Úmyslný faul = 2 volné hody
Rozhodčí může vykázat hráče ze hry za nevhodné chování
Jestliže bude faulován 5-ti bodový hráč, zahrává 1 volný hod, pokud dá předtím koš nebo i 5 volných hodů pokud předtím koš nedá
Při remíze se hážou 4 hody (2 muži a 2 ženy) a pokud není vítěz, háže se rychlá smrt vždy 1 M z každého týmu a 1 Ž atd…
Při skóre 10:0 je hra anulována (zrušena).
Zdroje:
http://www.adolphusopara.com/rugball-2/
http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/335/KLICOVE-KOMPETENCE-V-RVP-ZV.html/
Příprava na vyučovací jednotku TV – Rugball
Student: JP Cvičný učitel: PaedDr. Starec
Škola:FSpS MU Prostředí: tělocvična
Třída: Datum:
Počet cvičících předpokládaný: reálný: přítomných necvičících: Pomůcky: volejbalový nebo gumový míč
Cíl hodiny: Pochopení a zvládnutí základních požadavků na hru ve smyslu fair play a samotná hra s důrazem na realizaci všech výše uvedených kompetencí při hře = hra „bez pravidel“
ČÁST VJ/ doba trvání |
OBSAH VJ |
DÁVKY/ počet opakování |
ORGANIZACE, BEZPEČNOST POZNÁMKY K PRŮBĚHU VJ A PLNĚNÍ CÍLE |
Úvod/5 min
Rušná č. 5 min
Průpravná č. 7 min
Hlavní č. 23 min
Závěrečná č. 4 min
Hodnocení/úklid 1 min |
-Nástup a teoretický úvod do problematiky: důležitost fair-play pro život
-Desítka - 2 družstva, kdo dosáhne 10 přihrávek rukou má bod (po přijetí přihrávky max. 1 další krok) -Honička – kdo má míč nemůže být chycen -Cval zkřižmo P/L vpřed -Poklus nebo cval přísunmo a na 3 krok lehkým švihem koleno vzhůru k do kříže k rameni
-v poklusu kroužení zápěstím, předloktím a celými pažemi -Půlkruhy hlavou vpravo/vlevo -Bočné kruhy v kyčelním kloubu jednou nohou pokrčenou na třetí krok vpřed tam… -Vzad zpět
-Stoj rozkročný a úklony trupem střídavě na L a P stranu -Stoj mírně rozkročný pokrčmo, ruce na stehna a kroužíme v kolenou -Stoj mírně rozkročný a kroužíme nejdříve v pravém, následně v levém hlezenním kl.
2 družstva (dvojice) proti sobě na šířku (nebo délku) tělocvičny
-Uprostřed se vzájemně vyhnout a zpět
-Uprostřed se vyhýbá jedna strana, druhá se snaží bránit (cca na 50%) a výměna
-Pokusit se o nějaké vlastní netradiční řešení útoku a výměna
-Ve dvojicích: jeden chytne obětím druhého zezadu v pase, druhý se snaží vysmeknout
-Ve dvojicích: jeden tlačí do druhého a ten povolí a ustoupí stranou
-Hra s aplikací fair-play
-Výklus 1 kolo, statický strečink, kompenzace
-Zhodnocení, pochvaly/výtky, motivace, úklid náčiní a odchod do šatny
|
2 min
2 min tam/zpět tam/zpět
tam
zpět tam
zpět
10x
10x
5x na L/P
1 min
1 min
2 min
2 min
2 min
|
Aktivní vyhledávání volného místa, nekopat do míče, pokud vypadne z rukou
Cval přísunmo je lepší pro zažití pohybového rytmu a rozvoj koordinace
V průpravné části připravujeme pohybový aparát na výkon – protažení svalstva, kloubní mobilizace a nakonec i cvičení, která svým charakterem, strukturou a rozsahem odpovídají zaměření hlavní části hodiny
P/L = na vlastní domluvě
-V rámci bezpečnosti
-jako při úpolech = přisednutí, váha na jednu stranu
Rozhodčí (učitel) zasahuje do hry pouze minimálně
Bez hmitání, v klidu |
PřPřipomínky cvičného učitele k průběhu VJ:
Jay~Pee